Ce este realitatea virtuală și cât e de accesibilă?

Introducere
Realitatea virtuală (expresie provenită din engleză de la Virtual Reality sau VR) se referă la ambianțe artificiale create pe computer care oferă o simulare a realității atât de reușită, încât utilizatorul poate avea impresia de prezență fizică aproape reală, atât în anumite locuri reale, cât și în locuri imaginare.[1]
Istoric
Originea exactă a conceptului de realitate virtuală este disputată în mare parte din cauza dificultății formulării unei definiții pentru conceptul unei existențe alternative.[2]
Elemente ale realității virtuale au apărut încă din anii ’60. Dramaturgul avangardist Antonin Artaud promova ideea că iluzia nu e distinctă de realitate, susținând faptul că spectatorii unei piese de teatru ar trebui să alunge neîncrederea și să considere piesa pe scenă drept realitate.[3]

Sensorama – dezvoltat în anii ’50
Sensorama conținea următoarele elemente:
- Un ecran într-o cabină închisă ce afișa imagini stereoscopice
- Ventilatoare oscilante
- Difuzoare audio
- Dispozitive ce emiteau mirosuri
Utilizatorul stătea pe un scaun rotativ vizualizând imaginile stereoscopice ce dădeau iluzia de profunzime și abilitatea de a vedea ceva din diferite unghiuri.
In 1968, Ivan Sutherland, cu ajutorul studentului său Bob Sproull, a creat ceea ce e considerat primul head-mounted display (afișaj montat pe cap) predecesorul ochelarilor VR moderni.
O altă realizare notabilă este Aspen Movie Map, creată la MIT în 1978. Aceasta este o simulare virtuală a orașului Aspen, Colorado din SUA.
Între anii 1970 – 1990 industria VR a produs în mare parte dispozitive pentru aplicații medicale, simulatoare de zbor, industria automobilă și antrenamente militare.
În anii ’90, în special companiile de jocuri video erau într-o grabă de a valorifica realitatea virtuală anunțând (în unele cazuri chiar producând) propriile dispozitive de realitate virtuală. [4]

Under the sea – dezvoltat în 1991
2015-Prezent
În 2016 existau cel puțin 230 de companii ce dezvoltau produse legate de realitatea virtuală. Facebook are peste 1000 de angajați ce sunt concentrați doar pe dezvoltarea tehnologiei VR[5]. Google, Apple, Amazon, Microsoft, Sony și Samsung au de asemenea departamente dedicate tehnologiei VR.
Tehnologii
În următoarele paragrafe vom face o descriere a tehnologiilor de realitate virtuală, o prezentare a celor mai cunoscute branduri de ochelari VR, camere ce capturează imagini la 360 de grade și aplicații de smartphone ce fac tehnologia VR foarte accesibilă.
Ochelarii VR
Oculus Rift
Producător: Facebook
Fondat: 2012
Unități vândute: 3.600.000 (estimativ)
Google Cardboard
Producător: Google
Fondat: 2014
Unități vândute: 5.000.000 (estimativ)
Samsung Gear
Producător: Samsung
Fondat: 2015
Unități vândute: 5.000.000 (estimativ)
HTC Vive
Producător: HTC
Fondat: 2016
Unități vândute: 2.100.000 (estimativ)
Sony PlayStation VR
Producător: Sony
Fondat: 2016
Unități vândute: 2.600.000 (estimativ)
Camere foto/video 360
Folosind camere ce capturează imagini la 360 de grade este posibil să creăm experiențe VR imersive. Acum putem captura atât imagini cât și video la 360 de grade. Mai jos prezentăm o listă de astfel de camere ce au devenit foarte accesibile ca preț.
Ricoh Theta V ~ 400€
Samsung Gear 360 ~ 100€ – 250€
LG 360 CAM ~ 160€
Nikon KeyMission 360 ~ 250€
Accesibilitate
Datorită telefoanelor tot mai performante tehnologia VR devine tot mai accesibilă. Smartphone-ul devine display-ul ochelarilor VR, iar cei mai ieftini ochelari VR sunt Google Cardboard care sunt fabricați din carton, dar sunt foarte eficienți.


Aplicații
Realitatea virtuală are aplicații într-o multitudine de domenii. De la divertisment până la medicină sau aviație. Noi la 360home.ro aplicăm tehnologia realității virtuale industriei imobiliare. Aceasta poate aduce foarte multe beneficii și poate ajuta proprietarii, dezvoltatorii sau agențiile imobiliare, inclusiv pe cei care caută o locuință nouă, în primul rând să economisească timp. Marketingul imobiliar în realitate virtuală e viitorul.
Doar cu un smartphone se pot captura imagini la 360 de grade a unei proprietăți, iar cu ochelari VR precum Google Cardboard sau Samsung Gear, ce sunt accesibili ca preț, oamenii pot face vizite virtuale din confortul casei lor sau direct de la biroul agenției imobiliare.
Chiar și fără ochelari VR o vizualizare la 360 de grade pe smartphone sau computer este mult mai avantajoasă decât pozele normale.
Concluzie
Sperăm că am făcut o prezentare cât mai concisă a tehnologiei de realitate virtuală și că aceste informații vă sunt de folos. Pentru alte informații mai detaliate nu ezitați să ne contactați sau să lăsați un mesaj mai jos.

Alătură-te discuției